مائده طهماسبی: چارهای نیست، باید فضاهای تازهای تجربه کنیم
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۸۷۱۴۵
مائده طهماسبی که این روزها به اجرای نمایش در فضای مجازی میاندیشد، معتقد است در شرایط فعلی، برای ادامه حیات تئاتر چارهای نداریم جز روی آوردن به فضاهای تازه.
این بازیگر و کارگردان تئاتر درباره اجرای نمایش در فضای مجازی و به صورت آنلاین به ایسنا میگوید: بیش از یک سال و نیم از ورود کرونا به زندگی ما میگذرد و به دنبال تعطیلی مراکز فرهنگی بویژه تئاتر که نوعی تجمع است، ظاهرا باید برای این دوره خاص ضرورتی قائل شویم تا از هنر تئاتر دور نمانیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
طهماسبی با یادآوری اینکه پیش از این بخشی از هنرمندان تئاتر، مدیوم تله تئاتر را نمیپسندیدند، اضافه میکند: قبلا بعضی از ما تلهتئاتر را قبول نداشتیم چون در آن، اصلیترین ویژگی تئاتر یعنی ارتباط زنده میان بازیگر و تماشاگر وجود نداشت ولی در دوره فعلی چارهای نیست و باید به مدیومهای تازهای مانند اجراهای آنلاین، اجرای زنده یا پخش قطعات نمایشی در فضای مجازی و ... بسنده کنیم.
او با بیان اینکه همه جهان در این مقطع با شرایط استثنایی رو به رو است، میافزاید: همین وضعیت سبب شده در بسیاری از کشورها راههای جایگزینی برای تداوم تئاتر ایجاد شود و همه جا به تجربههای جدیدی دست زدهاند و این چنین است که اپلیکیشنهای متنوع و متعددی برای اجرای قطعات نمایشی ساخته شده است.
طهماسبی که خود در نظر دارد قطعهای نمایشی را مقابل دوربین ببرد، میگوید: چند پیشنهاد برای نمایشنامهخوانی یا اجرای یک قطعه نمایشی مقابل دوربین دارم ولی فعلا نمیتوانم جزییاتش را اعلام کنم ولی قدر مسلم این است که باید فرمهای تازهای پیدا کنیم و این اتفاق هم حتما رخ میدهد. همچنانکه چندی پیش یکی از دوستان ایرانی مقیم کانادا درباره روایت یک داستان با حضور بازیگرانی در چند کشور مختلف صحبت کرد که این قطعه در اپلیکشین زوم قابل اجراست .
این هنرمند در پاسخ به این پرسش که چرا تجربههای پراکندهای که سال گذشته در زمینه اجرای نمایش در فضای مجازی در ایران انجام شد، استمرار پیدا نکرد، توضیح میدهد: شاید اجرای یک نمایش یک ساعته در قالب تکگویی برای تماشاگر خسته کننده بوده است. بیننده امروز بویژه در فضای مجازی بسیار کم حوصله است. او حوصله تماشای یک تکگویی یک ساعته را ندارد. بنابراین شاید آن اجراها بازخورد خوبی از تماشاگران نگرفته باشند.
او که تجربه کارگردانی نمایشهایی «خانواده تت» و «گله، سکوت، کلمه» را دارد، اضافه میکند: شاید بهتر باشد به سمت یکسری جلسات نمایشنامهخوانی برویم چون به هر حال کمی فرم و قدری فضاسازی دارد و با حضور چند بازیگر میتوان شرایطی ایجاد کرد که تماشاگر خسته نشود.
بازیگر نمایشهای «تق صیر» و «خانه برناردا آلبا» درباره این موضوع که آیا برای اجرای نمایش در فضاهای تازه لازم است متونی ویژه هم نوشته شود، میگوید: حتما نمایشنامهنویسان ما به این زمانه فکر میکنند و متونی ویژه این ایام مینویسند. اجرای متون قبلی، چیزی شبیه تله تئاتر خواهد بود. باید به فکر اجراهایی مناسب قاب مونیتور لپ تاب یا حتی کوچکتر از آن باشیم. طبیعتا در این شیوه اجرا هم به دکور و لباس نیاز داریم ضمن اینکه این گونه اجراها به دلیل مسائل فنی و تکنیکی خود، هزینهبر هم هستند. بنابراین شاید بهتر باشد به نمایشهایی کمخرجتر فکر کنیم. البته این روزها سایتهایی برای نمایش فیلم تئاترهای قبلی فعال شدهاند که بلیت فروشی هم دارند.
مائده طهماسبی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره چگونگی برقراری ارتباط با تماشاگر در اشکال تازه اجرا توضیح میدهد: باید درست تجربه کنیم . این روزها تماشاگران خلوت بسیاری دارند . به همین دلیل بخش زیادی از مردم در خانههای خود فیلمها و سریالها ایرانی و خارجی را دنبال میکنند و دلیل ساخت این همه سریال در شبکه نمایش خانگی، همین افزایش مخاطبان است. البته فراموش نکنیم تماشگر تئاتر همواره کم شمارتر از تماشاگر فیلم و سریال بوده ولی با ورود به فضاهای تازه و اطلاعرسانی درست، میتوانیم همان تماشاگران را دوباره بیابیم و حتی شاید بتوانیم تماشاگران دیگری هم جذب کنیم.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: تئاتر در دوران کرونا کروناویروس فرهاد آییش و مائده طهماسبی اجرای نمایش فضای مجازی فضاهای تازه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۷۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از آغاز پیشفروش بلیت یک نمایش تا «مدرسه در دست بچهها»
نمایش مستندی از ارد زند در موزه سینما، اعلام برنامه پانوق فیلم کوتاه و آغاز پیش فروش بلیت یک نمایش جدید در تئاترشهر از خبرهای روز ۱۴ ازدیبهشتماه هستند.
به گزارش ایسنا، مستند «مدرسه در دست بچهها» ساخته ارد زند در موزه سینما نمایش داده میشود.
طبق اعلام روابط عمومی موزه سینما، در ادامه نمایشهای ویژه فیلمهای مستند در موزه سینما تحت عنوان «شبهای مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیهکنندگان سینمای مستند، فیلم «مدرسه در دست بچه ها» در سالن فردوس موزه سینما روی پرده میرود.
در نشست شبهای مستند که روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ساعت ۱۷ برگزار میشود، ارد زند مستندساز پیشکسوت درباره این اثر صحبت خواهد کرد.
این فیلم مستند درباره مدرسهای درتهران است که دو روز در سال به دست بچهها اداره میشود. «مدرسه در دست بچه ها» در جشنواره بینالمللی فیلم کودک اصفهان موفق به دریافت پروانه زرین و در جشنواره فیلم کیش لوح زرین شده بود.
***
هشتمین جلسه پاتوق فیلم کوتاه با نمایش سه درام و یک فانتزی برگزار میشود.
به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، «ماشوم» در ژانر درام، به نویسندگی مسعود هاشمینژاد و کارگردانی و تهیهکنندگی حسین میرزامحمدی ساخته شده است. «چشماتو ببند» فیلمی در ژانر درام به نویسندگی احسان ثقفی یزدی و کارگردانی ابوذر حیدری است. «برف سراسری» را نیز پارسا دهقانیان، نویسندگی و کارگردانی کرده و بهتهیهکنندگی داوود رحمانی، در ژانر درام ساخته شده است. «دندان درخت» اثری فانتزی است به نویسندگی و کارگردانی علی پاکنیا که مهبد عبقری تهیهکنندگی آن را برعهده داشته است.
سعید هاشمزاده، نویسنده و منتقد سینما، بهعنوان کارشناس جلسه هشتم از نهمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، پس از اکران آثار با کارگردانهای فیلمهای کوتاه به نمایش درآمده و مخاطبان به گفتوگو مینشیند. محمد صابری نیز به عنوان مجریکارشناس برنامه حضور خواهد داشت.
هشتمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با همکاری موسسه فرهنگی، تبلیغاتی بهمن سبز – پخش رویش، یکشنبه ۱۶ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۵ در پردیس سینمایی بهمن برگزار میشود.
***
پیشفروش بلیت نمایش «دوازده سیوشش» به نویسندگی و کارگردانی امید دانشوران که در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه میرود، آغاز شد.
نمایش «دوازده سیوشش» به نویسندگی و کارگردانی امید دانشوران و تهیهکنندگی کوروش شاهونه کاری از کمپانی تئاتر جوانان است که از ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۸:۱۵ در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه میرود.
زهره محمدی، امیر نصیری و امید دانشوران بهعنوان بازیگر در این نمایش به ایفای نقش میپردازند. آیدا عارفی، محمدرضا فدایی، مهسان یحیی پور نیز بازیگران سیاهپوش این نمایش هستند.
نمایش «دوازده سیوشش» سال گذشته در جشنواره «هم آغاز» تئاتر شهر شرکت کرده بود و توانست جایزه دوم کارگردانی و سوم طراحی صحنه را از آن خود کند.
داستان این نمایش درباره لکه سیاهی است که در سازمان سفید کننده پیدا میشود.
امید دانشوران (طراح صحنه و لباس)، شیدا آذرپور (طراح صدا)، لعیا شمسالدینی (نور)، امید دانشوران (طراح گرافیک)، سعید راسخی پور (ساخت آنونس)، آیدا عارفی (دستیار کارگردان)، هومن مظهری (مجری طرح)، علیرضا ربانی زاده (برنامهریز)، مجتبی راوش (مشاور کارگردان)، سعید راسخی پور (مدیر تبلیغات)، مهسان یحیی پور (مدیریت صحنه)، سعید مشی، امیر عباسی، ساسان سبکروح (دستیار صحنه)، حمید تن، محمد غفاری (عوامل فنی)، محمدرضا فدایی، لعیا شمسالدینی، آیدا عارفی (گروه صحنه) و علی کیهانی (روابط عمومی و مشاور رسانهای) دیگر عوامل این اثر نمایشی هستند.
علاقهمندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی میتوانند به سایت ایران کنسرت و گیشه تئاتر مراجعه کنند.
انتهای پیام